Se a historia da humanidade na súa porción española, dese comezo o 1 de xaneiro de 2018 (ou de 2017) e ameazase con continuar do mesmo ou parecido xeito e se só existise a vida política, habería que tomar en serio a busca, o traslado e a vida noutro planeta.
Pero afortunadamente non é así. A política, esta política, hai que admitila só a beneficio de inventario e soportala como se fose unha chuvascada violenta e pasaxeira e albiscar no horizonte novas esperanzas.
Demasiada política. Demasiada difusión desta. Demasiadas institucións, políticas ou politizadas. Demasiados políticos que as enchen. Demasiadas afeccións dogmáticas, tendencias e intereses. Escasos estadistas.
A política, prezada arte da convivencia, sublime vocación do sacrificio propio e servizo ao próximo, convértese en motivo de desavinza, incluso entre os que perseguen obxectivos comúns. A política pola política.
Haberá quen opine e se console crendo que así foi sempre, pero polo menos noutros tempos tiñamos a sorte de non coñecer ao momento e simultaneamente todo o que ocorría e o tempo e a distancia son case sempre bálsamos curativos.
Pensei, por hábito, mencionar nesta carta os principais acontecementos dese 2018. Pero, independentemente de que moitos deles deviñeron en sucesos, négome a referilos. “O hoxe é malo, pero o mañá é meu”, escribiu, aínda lúcido, D. Antonio Machado.
Nestes días represéntase en Mérida unha obra teatral en que, como de costume, o bo é Cicerón e o malo Catilina.
Casualmente a miña lectura nestes días, é un precioso ensaio escrito en 1948 por Ángel María Pascual do que se deduce todo o contrario. Ángel María Pascual tamén nos dixo xa nos anos de euforia “do orbe dos teus soños fan criba, do teu propio solar quedaches fóra”.
Cicerón representaba o establishment e Catilina a revolución, a abolición da escravitude, pero coa condición de que nas súas hostes non se admitisen os escravos. Catilina loitaba porque os demais fosen libres, coma el, pero sen admitilos como soldados que combatesen pola súa conveniencia. En loitar por aquilo que persoalmente non nos importa nada, radica a grandeza da política e converte os politicastros en estadistas.
Unha das posibles vantaxes desta algarabía, pode consistir no recordo ou recoñecemento dos grandes problemas que temos pendentes, algúns non exclusivos de España: a desigualdade económica e social.
O paro, convertido en estrutural tantas veces, polo desenvolvemento imparable e acelerado dos cambios tecnolóxicos.
A emigración dos máis formados e instruídos. A inmigración dos máis necesitados.
A normalización do incivismo e a violencia.
O despoboamento e desertización de media España.
A falta dun ensino común que instrúa, forme e culturice, sabendo que a cultura consiste na forma de vida do noso tempo e o noso tempo é o dos grandes horizontes, da globalización dos problemas e das súas solucións, dos grandes avances da intelixencia e de que España, o bastante pequena, ten que ser a mínima unidade de proxección e convivencia.
Algúns, afortunadamente e sen recorrer a solermas patrióticas, decatámonos de que esta España deixou de ser vella e tafur, buliciosa e triste (Machado de novo, esta vez para contradicilo) e de que ocupa un lugar preferente en tantas cousas boas e actuais conseguidas polos españois con esforzo, tenacidade e bo facer d’orsiano durante moito tempo, porque, aínda que lles pese a outros, que o neguen ou que o obvien, estamos na cabeza do primeiro pelotón na carreira.